27.5.11

Sprinttiajatuksia

Ensimmäisenä anteeksipyyntö Elonen-sprintin kartan tasosta, joka ei kaikilta osin todellakaan täyttänyt sprinttisuunnistuskartan kriteerejä. Tämä ei tule toistumaan.

Reittihärveliin tästä

Mallikarttaan lisäsimme kaksi huomiota. Miesten ykkösrastin seudulla ammattikoulun rakennusalan rakennusten keskellä oli pihalla kohtuullisen paljon keskeneräisiä laitureita, lautapinoja ynnä muuta. Yhden lautapinon siirrätimme rastin edestä pois, muille emme alkaneet tekemään mitään. Vasemmanpuolimmaiselle reitinvalinnalle tämä aiheutti ongelmaa, sillä rojut peittivät näkyvyyden rastille, mutta jos rakennukset luki kartalta, rastin sijainti oli selkeä. Oikealta tullessa rastille pääsi aika lailla suoraviivaisesti. Rakennusten välinen väliaikainen lauta-aita oli jostain syystä merkattu karttaan ylitettäväksi. Itse en huomannut asiaa ennen kuin rastipukkeja rakentaessa. Päätimme tehdä mallikarttaan maininnan "alueen kaikki aidat ylitsepääsemättömiä" ja tällä alueella ei ollut kuin yksi ylitettäväksi merkattu aita. Miesten sarjan osalta rastiväli oli ensimmäinen. Ajatus ja oletus oli, että mallikarttaa katsova sprinttisuunnistaja osaa kyllä ennustaa ensimmäisten rastien sijainnin joko tuolle alueella (ja ottaa aidan huomioon) tai oikealle asuntolarinteeseen. Mutta ei sprinttisuunnistajalta tietenkään voida kilpailutilanteessa kovin suurta muistikapasiteettia vaatia. Kartan tulisi olla yksiselitteinen.

Miesten ykköstä idästä lähestyessä yksi parkkipaikka-alue oli erheellisesti väritetty keltaisella eikä vaaleanruskealla. Karttaa on kuitenkin myös luettu väärin, jos tämä on aiheuttanut virheen syntymisen, sillä kaikki rakennukset olivat oikeilla paikoilla.

Toinen aitavirhe oli asuntola-alueella. Siellä oli kohtuullisen tukeva ja korkea aita ylitettävänä, vaikka aita olisi ehkä laitettava ylitsepääsemättömäksi, sillä ylittäminen vaatii hyppäämistä ja käsien käyttöä. Sprinttisuunnistuksessa oletuksena on, että ylitettävät aidat ovat lähinnä kaiteita ja vastaavia helposti läpäistäviä kulkuesteitä. Ilmeisesti aita oli hämännyt muutamaa.

Niin se toinen huomio mallikarttaan oli tuolle viimeisten rastien seudulle, jossa oli käynnissä rakennustöitä ja siten rakennustelineitä, kontteja ja muuta sälää muutaman rakennuksen pihalla. Yhdenkään hyvän reitinvalinnan varrella esteitä ei ollut, poislukien roskalava yhden rastin vieressä. Tämän roskalavan kaikki joutuivat väistämään.

Notkoalueelle olisi tietysti voinut kuvata kosteutta lisää näinä kosteina aikoina. Tossut kastui. Ongelma on tietysti se, että notko on pääosan vuodesta erittäin kuiva ja pohjalla kulkee vain se erittäin heikko oja, joka myös kartasta löytyy. Tehdäänkö kartta "ajattomaksi" vai täsmälleen yhtä päivää varten. Notkoalue tuntui monesta myös tiheikköiseltä, sillä takana oli juoksua mäntykankaalla. Pitää kuitenkin huomata, että metsätyyppi vaihtui täysin ja tuo oli tuolle metsätyypille varmaan vielä 80% vauhtiin riittävää, eli valkoista.

Siinä omat sanottavani kartasta. Sitä länsireunan aluetta lukuunottamatta kartta oli riittävällä tasolla sujuvaa sprinttisuunnistusta varten.

Reitinvalinnoista miesten sarjan osalta.
K-1, nopein reitti oikealta asvalttia läpytellen. +5-10 sek vasemmalta. Kartan reunalta ei tipu myöskään rotkoon Vesan peloista huolimatta. Se vain on yhtenäistä metsäaluetta ilman kuvattavia kohteita. Kartta oli siis paperin reunaan saakka kohdallaan, mutta tasainen kangas näyttää tietysti kartalla pelottavalta.
1-2-3 tässä oli tarkoitus aiheuttaa vähän miettimistä mistä kulkea. Kärkimiehillä ei ongelmia.
3-4 Hieman poikkeuksellinen sprinttitehtävä. Helppo rasti jos tajusi, että korkeuskäyrä tarkoittaa alamäkeä ja oikealla näkyvät rakennukset kertovat käyrän sijainnin ja taloista voi myös arvioida rastin sijainnin. Eli ei tuohon polvisuuntaa tarvitse. Sijoitin lipun niin, että se näkyy noin 20 metrin päästä kuopasta.
4-5 pidempi väli. Tässä oli tarkoituksena sekoittaa päätä vauhdikkaalla alamäellä ja piti pystyä juoksemaan mahdollisimman suoraan. Liian helppo.
5-6-7 näiden välien tarkoitus oli luoda happoa. Alla oli jo noin kilometrin verran lähes täysivauhtista juoksua ja nyt ensimmäinen ylämäki. Tarkoitus oli myös se, että osa erehtyisi rastivälin suuntaisesti vasemmalle kiertämään rakennuksia eikä niiden välistä. Seiskalle tarjottiin vasemmalta asvalttia, mutta ei näyttänyt kiinnostavan. Nopeampi suoraan. Hapot korviin ylämäessä, jonka jälkeen:
7-8 Jyrkkä alamäki. Tietysti kisan juoksuteknisesti hankalimpia välejä heti ylämäkeen työntämisen päälle. Tässä piti myös hieman suunnistaa ja väistää poikittain eteen tulevia rakennuksia. Rastille tultiin erittäin jyrkkä penkka alas.
8-9 Pidin alunperin yhtenä kisan ratkaisuväleistä. Tässä vaiheessa härveliin reittinsä piirtäneistä kärkinimistä vain Koistinen on valinnut parhaan reitin. Eroa tulee noin 15 sekuntia kiertämällä kilpailukeskus ja hyödyntämällä siten pitkähkö loiva asvalttialamäki.
9-10 Tässä oli tarkoitus lisätä vielä pahaa oloa yhdellä alueen jyrkimmistä penkoista. Ei kovin vaativaa suunnistusta, mutta jotkut valittelivat, että ei pystynyt juoksemaan rastille. Sprintissä!? Hiphei.
10-11 Siirtymä, rasti näkyi heti liikkeelle lähtiessä, jos nosti pään ylös ja katsoi tarkasti.
11-12-13 Pari pidempää reitinvalintatouhua vielä loppuun. Peltoreitti oli hieman lyhyempi ja 5sek nopeampi 12:lle. Yhtenäisessä alamäessä hieman pehmeä alusta ei hidasta paljoa. 12-13 suoraan se piti mennä. Oikealta yritettiin tarjota isompaa kiertoa, jota varmaan kukaan ei tajunnut. Vauhdikas pelto tielle ja loivaa asvalttia rastille. Suoraan mennessä jyrkät penkat alas ja ylös hidastavat, mutta nyt ei sitten ole tietoa olisiko tuo oikea ollut nopeampi kuin suoraan meneminen, todennäköisesti ei.
13-14 Länsipuolelta lyhyempi, mutta jyrkemmät kulmat. Siltä puolen voittaa silti sen pari sekuntia.

Se siitä, tuollainen rata tällä kertaa. Nyt kuitenkin osallistujille kysymyksiä sprintin ratasuunnitteluun liittyen. Vastata voi kommentteihin nimellä tai ilman tai voi lähettää myös suoraan ka.rantalaÄÄgmail.com Asia liittyy suomalaisen sprinttisuunnistuksen kehittämiseen..

1) Olisiko ollut parempi, jos rastivälit 7-8-9 olisi yhdistetty suoraan 7-9? Eli ei leimausta tunnelissa. Maantie olisi merkattu kielletyksi ja ylittämistä valvottu. Nyt tietä ei merkattu kielletyksi koska kaikki työnnettiin tunneliin rastin avulla ja helpotettiin näin suunnistusta. Nythän leimattiin tavallaan turhaan siinä tunnelilla. Olisiko parempi, jos sallittu juoksureitti pitäisi itse löytää kartalta? Näinhän on usein esimerkiksi Keski-Euroopassa. -> Rastivälistä olisi tullut pidempi ja ehkä vaikeampi hahmottaa. Vai pitääkö sprintin pitkiä reitinvalintavälejä helpottaa jakamalla ne valmiiksi osaväleihin?

2) Ovatko keinotekoiset esteet (esim. tien sulkeminen aidalla malliin Norjan MM-sprintin finaali?) ok?

3) Pitäisikö olla enemmän lyhyitä rastivälejä, joilla kierretään vain yksi talo, malliin miesten 13-14 ja H50-sarjan 5-6?

4) Sopiiko jyrkät ylämäet sprinttisuunnistukseen? Meneekö vauhti niin hitaaksi, että kerkiää lukea koko loppuradan?

5) Pitäisikö sprintit pitää vain "kovapohjaisessa maastossa", eli haittaako jos kengät kastuu?

6) Onko hyvä asia, jos sprinttiradalla maastotyyppi vaihtuu? Vai olisiko parempi, jos koko sprintti olisi pelkkää korttelia tai pelkkää metsää?

7) Haittaako, jos optimilähtösuunta k-pisteeltä on noin 90 astetta tulosuuntaan nähden. Kuten esimerkiksi D21-radan ensimmäiselle rastille?

8) Kuinka lyhyt rastiväli on vielä sopiva? Saavatko rastiympyrät olla hieman lomittain, jos välistä tulee silti mielekäs?

9) Kumpi on oleellisempaa:  tekniset rastipisteet (malliin aidan sisä- tai ulkokulma) vai rastivälin haastavuus ja vaikea hahmotettavuus?

Aloitetaan näistä, toivottavasti intoa riittää vastaamaan, varsinkin sprinttiin satsaavilla. Yritetään tässä luoda sprinttikulttuuria Suomeen..

4 kommenttia:

  1. 1) Aivan saman kunhan on selkeästi merkitty. Parempi laittaa rasti tunneliin jos siitä kuitenkin jokaikisen on juostava.

    2) Tuo ei kuulu suunnistukseen

    3) Alkurataan näitä sotkemaan kartanlukua. Lopussa on ihan sama työnnetäänkö mutkilla vai suoraan jos kuitenkin vaan työnnetään.

    4) Jos maastossa on mäkiä niin mikä jottei

    5) Tasapuolinen maasto. Märät ja epämääräiset tiehikkökosteikot joista ei kartasta saa 100% kuvaa että mitä on eivät ole tasapuolisia ja jos pari sukentia ratkaisee niin nämä saattaa tuntua siltä että tuuri ratkaisee. Ei kenkien kastumista pidä pelätä.

    6) On hankala ymmärtää jos jossain valkoinen on 4min/km tai yhtä nopeaa kuin tie ja yhtäkkiä muuttuukin 6min/km valkoiseksi ja kannattaa kiertää kauempaakin. Ei pitäisi olla koskaan tällaisia tilateita että pitäisi jollain etukäteistyöllä ottaa selvää että mitä valkoinen missäkin alueella tarkoittaa. Kaikilla pitäisi olla tasapuolinen asema lähtöpaikalla.

    7) Haittaahan tuo. Nyt ei ollut tuossa ylilyöntejä, mutta on typerää ratamestarilta harhautella väkeä k-pisteellä, se ei liene lajin tarkoitus

    8) rastiympyrän halkaisija lienee 7mm = 5000 kartalla 35m, kait tuon lyhyemmät välit on vaan kyykkimiskisoissa

    9) tekniset rastipisteet ja rastimääritteiden kanssa ****iminenhan eivät missään nimessä kuulu sprinttisuunnistukseen. Rastiympyrässä ei pidä enää olla haasteita vaan rastivälillä.

    VastaaPoista
  2. hyvä, kiitos! rohkeasti vaan näkemyksiä muiltakin.
    saadaan vielä joskus lisää kilpailijoiden näkemystä sprintin ratasuunnittelun ohjeistamiseen..

    rastiympyrän koko sprintissä on issom määritysten mukaan 6mm.

    -kr

    VastaaPoista
  3. "8-9 Pidin alunperin yhtenä kisan ratkaisuväleistä" Olikohan yhdelle sunnistajalle kauden ellei peräti uran ratkaisuväli? Sellaista on kaatopaikoilla suunnistus.

    VastaaPoista
  4. On todella valitettavaa, kun joku loukkaantuu urheillessa. Toivottavasti ei kuitenkaan ura ole paketissa. Martin Johansson palautui varsin hyvin vastaavantyylisestä loukkaantumisesta ja se muuten tapahtui metsämaastossa. Kuten vastaava tapaus Tiomila-aloituksessa pari vuotta sitten.

    Mitä tulee "kaatopaikoilla" suunnistamiseen, niin tuolla näkökulmalla pitäisi lopettaa kaikki vauhdikas liikunta missä tahansa metsämaastossa. Kyllä Suomen metsissä riittää roskattuja alueita, mutta käypä tuolla muualla Euroopassa hieman katselemassa. Mistä ne kaikki uunit sun muut sinne löytää tiensä?

    Voihan korttelissa lyödä päät yhteen talojen nurkilla ja puhtaassa metsässä vasta vaarallista on. Esimerkiksi raivatuilla alueilla maa on täynnä lyhyitä ja teräviä kantoja ja ranganpätkiä. Vai pitäisikö järjestäjän käydä vetämässä alle 5cm halkaisijan kannot juurineen pois ja tylpistämässä kaikki yli 5cm halkaisijan kannot?

    Urheilussa ikävä kyllä on riskinsä, varsinkin kovissa vauhdeissa ja sen takia lisenssiin on mahdollista ottaa vakuutus, sillä on täysin selvä että vahinkoja sattuu silloin tällöin. Ja kyllä tätäkin maastoa paranneltiin hieman kilpailua varten. Esim. poistin juoksureiteiltä pari maatunutta piikkilankaa.

    VastaaPoista